Filipiny najlepsze atrakcje Palawan

046 - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan

Tydzień na Filipinach mieliśmy już za sobą. Teraz czekało nas leniuchowanie na jednej z najpiękniejszych wysp świata. O wyspie Palawan mieliśmy duże oczekiwania. Naczytaliśmy się, że  można tam uprawiać najlepsze sporty nurkowe na świecie, że czekają nas  rajskie białe  plaże, nurkowanie w ciepłym morzu i obserwowanie bajecznie kolorowych raf koralowych. Wyspa ma sporo do zaoferowania.  Godzinę drogi od miejscowości Puerto Princesa (stolicy wyspy) znajduje się podziemna rzeka Puerto Princesa, uznawana za jeden z 7 Nowych Cudów Świata Natury. Na północym krańcu wyspy znajduje się wioska El Nido. Największą atrakcją tego miejsca są położone nieopoal wysepki archipelagu Bacuit, wysepek jest kilkadziesiąt, a co jedna to piękniejsza.

Na wyspie Palawan poczuliśmy się jak w bajce. To bez wątpienia jedna z najlepszych atrakcji turystycznych  Filipin. Tak oszałamiających widoków trudno szukać gdzie indziej.  Było to najpiękniejsze miejsce w trakcie naszego całego pobytu na Filipinach.

Jak dostać się do El Nido?

Z lotniska Puerto Princessa można się dostać do El Nido na kilka sposobów.

• klimatyzowanym vanem, w cenie 600-700 PHP/os. Samochody odjeżdżają spod lotniska. Czas przejazdu 5-6 godz.
  • można pojechać prywatnym vanem w cenie 6000 – 7000 PHP
  • Najtaniej, dostaniecie się do El Nido  zielonym autobusem lokalnym tzw. Rorobus. My zdecydowaliśmy się na tą opcję . Drogę mieliśmy odrobinę bardziej skomplikowaną, ale kasy udało się sporo kasy zaoszczędzić. Z lotniska wzięliśmy trickla do dworca autobusowego San Jose terminal, za 120 PHP/ 2 os. Tam popytaliśmy który z autobusów jedzie na północ , do El Nido. Nie czekając długo, podjechał zielony, ledwo zipiący zielony ROROBUS. Za przejazd zapłaciliśmy 295 PHP/ os. Czyli co najmniej dwa razy taniej niż turystycznym vanem. Fajnie było też przejechać się z lokalesami. Oprócz nas, nie było żadnych innych turystów. Minus jest taki, że nasz autobus nie miał klimatyzacji, (chociaż są też rorobusy z klimatyzacją) a do przejechania mieliśmy 300 km. Nie musimy opisywać jak bardzo się spociliśmy… Autobus zatrzymywał się bez przerwy, co chwilę kogoś nowego zgarniał. Do El Nido dojechaliśmy po ok.8 godzinach.
023a - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan
San Jose Terminal w Puerto Princessa
024 - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan
Jedziemy Rorobusem do El Nido

El Nido - przydatne informacje

Do El Nido przyjechaliśmy prawie o północy. Było już tak późno, że na ulicy nie było żywej duszy. Podróż nas potwornie zmęczyła i zdecydowaliśmy się na hostel który nam polecił kierowca autobusu.

• W El Nido są o wiele droższe noclegi niż na wyspie Luzon.
  • Za nocleg w obskurnym hotelu, bez wentylatora ale z łazienką zapłaciliśmy 1000 PHP/ pokój
  • Kolejnego dnia, przeszliśmy się po miasteczku i znaleźliśmy sobie o wiele ładniejszy hotelik Lualhati garden, czysty i z wentylatorem za 900 PHP/ pokój. Cenę można negocjować jeśli planuje się dłuższy pobyt. Przy plaży hotele i domki były dla nas za drogie a poza tym wszystkie były zarezerwowane.
  • śniadanie w restauracji kosztuje średnio 150-200 PHP
  • piwo na plaży kosztuje ok 40 PHP
  • seafood w restauracji na plaży ok 600 PHP
  • Napój z kokosa 50 PHP
  • niedaleko centrum miasteczka, w okolicach przystanku autobusowego jest targowisko ze świeżymi owocami i warzywami.
025 - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan

Co robić i jakie są atrakcje w El Nido?

• El Nido to sympatyczne miasteczko, panuje tu backpackerski klimat. Jest tu sporo turystów, ale do komercyjnego klimatu jak w Tajlandii jeszcze mu daleko.
  • W miasteczku jest sporo restauracji, barów i niewielkich sklepów
  • Główną atrakcją w El Nido jest island hopping, czyli pływanie od wysepki do wysepki. W każdym biurze w El Nido można kupić wycieczkę island hopping. Są podzielone na 3 kategorie: tour A, B, C, różnią się ceną i trasą.  Wszystkie biura oferują to samo, i ceny też są zbliżone. Warto jednak dla pewności porównać oferty kilku biur. Według nas tour A i C jest najciekawszy, bo najbardziej urozmaicony. My zdecydowaliśmy się na tour A w cenie (po negocjacjach) 900 PHP/ os. Dodatkowo trzeba było opłacić 200 PHP/os.  wstęp do parku. W cenie wycieczki jest przepyszny lunch, maska z rurką, oraz przewodnik. Tour A obejmował następujące miejsca:  Small Lagoon, Big Lagoon, Secret Lagoon,  Shimizu Island oraz 7 Commando Beach. Uwaga w Small Lagoon za wypożyczenie kajaka dopłaca się 300 PHP. Wycieczka zaczynała się o 9 rano i trwała do godz. 16.00. Chociaż to, co udało nam się zobaczyć było naprawdę piękne to cały urok się tracił przez ogromną ilość turystów. Praktycznie wszystkie agencje i ich łódki płynęły w to samo miejsce w tym samym czasie.
  • Polecamy wypożyczyć sobie skutery i pozwiedzać wyspę. Możecie dojechać w dowolne miejsce. My tak spędziliśmy dwa dni. Szczególnie polecamy Nacpan Beach. Uwaga przy Nacpan Beach jest opłata środowiskowa 50 PHP
  • Skuter wypożyczyliśmy za ok 400 PHP/szt. a za benzynę zapłaciliśmy ok.150 PHP
  • Polecamy też wypożyczenie kajaka. Za cały dzień zapłąciliśmy 500 PHP/ kajak dwuosobowy. Najlepiej wypłynąć rano, ale poczekajcie aż wszystkie łodzie odpłyną na island hopping. Po południu robią się spore fale na morzu
  • Fajną atrakcją jest Zip Line przy Los Cabanas w Corong Corong. Cena 700 PHP/ os.
  • Najpiękniejszy zachód jest na Corong Corong Beach
043 - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan
Big Lagoon
042 - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan
Mieliśmy wiele okazji żeby popływać
045 - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan
047 - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan
7 Commando Beach

Warto wybrać się na którąś z  island hooping. Jednak naszym zdaniem najlepiej nam czas upłynął jak we własnym zakresie odkrywaliśmy okolice El Nido.

Nacpan Beach– Okoiło pół godziny drogi od El  Nido znajduje się przepiękna, szeroka, czysta, prawie bezludna plaża, ze wspaniałym zejściem do morza, spokojną wodą bez fal. To najpiękniejsza plaża jaką w życiu widzieliśmy.

034 - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan
Nacpan Beach- nasz raj na ziemi
036 - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan
037 - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan
035 - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan
Okolice Nacpan Beach
051 - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan
W takie rajskie plaże można dopłynąć o własnych siłach, i byliśmy tylko my:)
050 - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan
054 - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan
032a - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan
032 - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan

Zip Line w okolicach Corong Corong Beach.Trasa przelotu ma aż 750 m a widoki były obłędne. Odważyliśmy się na przelot w pozycji supermena. Niestety zdjęcia nie mamy, bo lecieliśmy równocześnie a wszystkie rzeczy które mogły wypaść z rąk schowaliśmy do plecaków.

057 - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan
056 - Filipiny najlepsze atrakcje Palawan

W El Nido spędziliśmy drugi tydzień naszego pobytu na Filipinach. Tak nam się tu podobało, że zrezygnowaliśmy z wpisanej na listę UNESCO  podziemnej rzeki. W internecie zdania były podzielone, niektórzy odradzali bo tłoczno, inni się zachwycali. Jak tam jest musicie sami sprawdzić:).

Do Puerto Princessa wracaliśmy znowu Rorobusem (tym razem z klimatyzacją).

Ostatni tydzień na Filipinach spędziliśmy na wyspach Cebu i Bohol. Zapraszamy do poczytania tutaj.