Zakynthos

01 ZAKYNTOS 1 - Zakynthos

Co zwiedziliśmy na wyspie Zakynthos?

01 Grecja zakynthos r1 1024x1024 - Zakynthos
Trasa 7-dniowa na wyspie Zakynthos

Dawno, dawno temu, w 2010 roku we wrześniu wybraliśmy się na tydzień na wyspę Zakynthos. W Grecji byliśmy już wielokrotnie, ale to był pierwszy nasz wspólny wyjazd do tego kraju. Grecja ma dziesiątą pod względem długości linię brzegową na świecie, o długości 14880 km. Poza częścią kontynentalną Grecja ma około 2500 wysp! Zakynthos położona jest tuż obok Peloponezu. Powierzchnia wyspy liczy trochę ponad 400 km2, jest więc ponad 20 razy mniejsza od Krety i ponad trzy razy mniejsza od – małego, jak mogłoby się wydawać – Rodos.
Grecja uznawana jest za kolebkę zachodniej cywilizacji i jest najstarszym krajem Europy, ma niewyobrażalnie wiele do zaoferowania. Kusi nie tylko malowniczymi plażami i piękną pogodą, ale też niesamowitym klimatem miast.
Zanim zdecydowaliśmy się na kierunek wyjazdu, zadaliśmy sobie pytanie, co jest dla nas najważniejsze, i jakie cechy musi mieć miejsce, do którego się wybierzemy. Chcieliśmy gdzieś poleniuchować na plaży, dobrze zjeść i trochę pozwiedzać i żeby nie było zbyt tłoczno. Trip Advisor co roku przyznaje nagrody Travelers’ Choice Awards. Znaleźliśmy w internecie informacje, że jedną z najpiękniejszych widoków na świecie jest zatoka wraku na wyspie Zakinthos w Grecji. Przedtem nigdy nie słyszeliśmy o wyspie Zakynthos, a jest ona jedną z 7 głównych wysp (plus 5 mniejszych) położonych na zachód od Grecji kontynentalnej. Są to Wyspy Jońskie, które od połowy XIV wieku do końca XVIII wieku, były pod panowaniem weneckim, podczas gdy reszta Grecji była pod panowaniem tureckim.
Pomyśleliśmy, wakacje w Grecji na wyspie Zakynthos? Dlaczego nie😊.
Była to nasza podróż poślubna😊. Dzisiaj bardzo miło wspominamy ten wyjazd.

Ogólne informacje o Zakynthos.

Po samej wyspie najlepiej poruszać się wynajętym autem – jest się mobilnym i to zdecydowanie optymalne rozwiązanie. My niestety dysponowaliśmy niewielkim budżetem i byliśmy żądni przygód, dlatego poruszaliśmy się autobusami, a to trochę wydłużało czas przemieszczania się. Odwiedziliśmy kilka plaż podczas naszego 7-dniowego pobytu. Każdy odcinek piasku lub kamyków był inny. Od rozległej, chronionej przez morze plaży Gerakas, po przepastną, krystalicznie czystą wodę Porto Limnionas. Każdego dnia spędzaliśmy czas w małych wioskach, kontaktując się z lokalną ludnością, jedząc tradycyjne potrawy, obserwując zachód słońca i odwiedzając urocze plaże. Czego więcej możemy chcieć ?

Dlaczego warto odwiedzić Zakynthos?

• Zdecydowanie polecamy wyspę wszystkim, którzy lubują się w greckich klimatach, doceniają piękno przyrody, a także jej moc. Na wyspie można zarówno się zrelaksować na zachodnich plażach, jak i zażyć trochę miejskiego życia bardziej na wschodzie wyspy.
  • Totalny luz i pozytywne nastawienie mieszkańców wyspy. Śródziemnomorski klimat, beztroski czas
  • Plaże i zatoki- najczystsza i najbardziej turkusowa woda, jaką kiedykolwiek w życiu widzieliśmy.
  • Zatoka wraku- najpiękniejsza z punktu widokowego usytuowanego na górze klifu. To miejsce jest po prostu MEGA. A widok z góry robi niesamowite wrażenie.
  • Porto Limanos to  jedna z tych śródziemnomorskich zatoczek, która na długo zapada w pamięć.
  • Duża baza noclegowa, pyszne jedzenie w restauracjach.

Wyspa Zakynthos ma wiele do zaoferowania osobom, szczególnie tym, którzy chcą leniuchować na pięknych plażach i zjeść pyszne greckie jedzenie. To może nie być raj dla miłośników historii, bo nie ma tu wiele zabytków, ale jest wiele rzeczy do zrobienia i jest to idealne miejsce na wakacje dla osób szukających relaksu i kąpieli w śródziemnomorskim słońcu.
Zakynthos jest miejscem, w które się jeździ dla zaspokojenia potrzeb wzroku i ducha. To wyspa krajobrazowa. Mimo swych małych rozmiarów otwiera wiele możliwości atrakcyjnego spędzenia czasu.

Co nam się nie podobało na Zakynthos?

Raczej wyspę odbieramy bardzo pozytywnie. Można tutaj naprawdę się wyluzować i wypocząć.
1. Niestety pomysł nocowania w Laganas był nietrafiony. Ilość turystów, nawet we wrześniu była przytłaczająca. Głośni i pijani Brytyjczycy nie pozwalali nam spać. Żałujemy, że nie poszukaliśmy innego hotelu, zlokalizowanego bardziej na peryferiach.
2. Chociaż podczas naszego pobytu nie mieliśmy nic prócz niesamowitych wrażeń, była jedna, jedyna rzecz, która nas irytowała: Śmieci. W przeciwieństwie do innych greckich wysp, Zakynthos nie ma składowiska odpadów i ma problemy z wyrzucaniem śmieci z wyspy.

Poza tym nie mamy nic negatywnego do powiedzenia na temat tego cudownego miejsca i na pewno chcielibyśmy tu kiedyś wrócić 😊.

Co zwiedziliśmy na Zakythos?​

13 zakyntos flaga 768x1024 - Zakynthos

Laganas

Na wyspę dostaliśmy się lotem czarterowym. Wylądowaliśmy w miasteczku Zakynthos – stolicy wyspy. Autobusem dostaliśmy się do miasteczka Laganas (dosłownie kilka kilometrów od lotniska). Przylecieliśmy w środku tygodnia, rano. Nie mieliśmy problemu, żeby znaleźć hotel w centrum Laganas usytuowanym stosunkowo blisko plaży i za niską cenę. Nasz hotel nie grzeszył urokiem, ale uznaliśmy, że stosunek jakości do ceny był rozsądny. Miejscówkę tą potraktowaliśmy jako bazę noclegową oraz punkt wypadowy do wszystkich atrakcji wyspy.

01 lagos 1024x724 - Zakynthos

Laganas to najbardziej popularna na wyspie miejscowość wypoczynkowa, latem gwarna i tłoczna, przyciąga przede wszystkim młodych lubiących rozrywkę. Przylecieliśmy po sezonie i spodziewaliśmy się większego spokoju. Nasz hotel usytuowany był jednak przy głównej ulicy turystycznej, która w ciągu dnia wydawała się wyludniona, ale wieczorem to miejsce przeistaczało się w huczące piekło, a na mieście dudniły dyskoteki i pijani Brytyjczycy.

Po zameldowaniu w hotelu od razu poszliśmy zobaczyć te piękne plaże, o których tak się rozpisywano w przewodnikach i nternecie. Laganas szczyci się najdłuższą na wyspie, 5-kilometrową, piaszczystą plażą, która jest częścią Morskiego Parku Niarodowego. To tu co roku żółwie składają swoje jaja i dlatego pewne odcinki plaży są zamknięte dla turystów. Niestety plaża przy centrum Laganas bardzo nas rozczarowała. Była wąską, praktycznie nie dało się rozłożyć ręcznika plażowego i po prostu była brudna.

02 lagos plaza 1024x724 - Zakynthos

Na szczęście plaża była długa (ok. 5 km) i nadawała się na wieczorne spacerowanie przy zachodzie słońca. Niestety uroku odejmowało też bliskie sąsiedztwo z lotniskiem. Samoloty bez przerwy latały nam nad głowami.

03 wyspa lagos 1024x724 - Zakynthos

Żółwie carreta- symbol wyspy

Nam nie udało się spotkać żadnego żywego żółwia, jednak w sklepach z pamiątkami, żółwie wręcz atakowały. Dosłownie wszędzie widzieliśmy żółwiowe pluszaki, breloczki, figurki itp. Na wyspie żółwie carreta stały się symbolem. Podobno  składają jaja co około 15 dni w czerwcu, lipcu i sierpniu. Nie wolno im w żaden sposób przeszkadzać. Miejsca, w których składają jaja, są niedostępne dla ludzi po zachodzie słońca. W pobliżu plaż nie mogą być emitowane żadne hałasy ani światła, dlatego samoloty latają tylko w ciągu dnia.

Laganas nie polecamy osobom pragnących cichego i spokojnego wypoczynku. Zdecydowanie polecamy opuścić Laganas i wyruszyć na zwiedzanie wyspy!

Zatoka Wraku, czyli najpiękniejsze widoki na wyspie

15 zatoka zolwia 768x1024 - Zakynthos

Unikamy zazwyczaj miejsca, gdzie są tłumy turystów, jednak na temat zatoki wraku sami musieliśmy sobie wyrobić zdanie. To bez wątpienia najczęściej fotografowane miejsce na wyspie. I nie ma się czemu dziwić. Widok wysokich, 300-metrowych klifów łamiących się w zakole, krystalicznie czyste Morze Jońskie oraz jasna plaża, na której spoczywa częściowo zasypany wrak, wyrzucony na brzeg w latach 80- robi naprawdę wrażenie. Patrząc z góry, woda w morzu była tak czysta, że sprawiała wrażenie, jakby łódki wisiały w powietrzu.
Zatoka wraku swoją nazwę zawdzięcza wrakowi statku, który według legend należał do przemytników papierosów. Byt to podobno statek przemytników, którzy porzucili go ścigani przez straż graniczną. Są jednak tacy, którzy twierdzą, że lokalne władze specjalnie wciągnęły wrak na plażę, żeby uczynić z niego atrakcję turystyczną… Jakkolwiek by nie było naprawdę, zatokę trzeba zobaczyć.
Istnieją dwa sposoby, aby zobaczyć zatokę wraku: albo drogą morską lub z góry (z klifów z punktu widokowego). Nie ma dróg prowadzących bezpośrednio na plażę, więc aby popływać w wodzie i zobaczyć wrak z bliska, trzeba wybrać się na wycieczkę łodzią.

Zatokę ogląda się z pomostu wypuszczonego ze skał. Oczywiście jeżeli jest się w środku dnia to trzeba odstać swoje w kolejce, żeby zrobić zdjęcie.

Widzieliśmy też inny niesamowicie malownicze plaże na wyspie Zakynthos, np. Xigia to zaciszna zatoczka otoczona z trzech stron przez duże klify, woda jest obłędnie piękna!

Klify Keri

W pobliżu znajduje się urocza latarnia morska, a warte odwiedzenia jest również wioska Keri. Klify Keri są również jednym z najlepszych miejsc na podziwianie zachodu słońca.

Plaża Gerakas

Piasek jest tutaj czerwonawy, podobnie jak otaczające klify, ale woda jest krystalicznie czysta i jest tu stosunkowo cicho. Woda jest tutaj bardzo płytka, ale można zapuścić się kilkadziesiąt metrów w głąb morza i jest wystarczająco głęboka, aby popływać.

Porto Limnionas

Jest to zdecydowanie jedna z najbardziej malowniczych zatoczek na wyspie. Limnionas to głęboki, naturalny port, otoczony wielokolorowymi klifami i jednymi z najczystszych wód, jakie widzieliśmy w życiu. Zielone skały odbijają słońce od dołu i rozświetlają morze niczym akwarium. Jest tu malutka plaża. Większość plażowiczów i tak skacze do wody bezpośrednio ze skał.

Stolica wyspy – Zante (Zakintos)

04 miasto zakyntos 1024x724 - Zakynthos

Ze względu na historię i położenie Wysp Jońskich, jest tu więcej włoskich wpływów. Podczas rządów weneckich wiele osób posługiwało się językiem włoskim i nadal można tu usłyszeć ten język. Włosi mieli tu wielki wpływ również na muzykę i kuchnię. Miasteczko Zakynthos jest przez wielu nazywany „Zante” i jest włoskim określeniem wyspy. Jest tu wiele restauracji i piękna nadmorska promenada, która wychodzi na naturalny port pełen zaparkowanych promów, łodzi rybackich i żaglówek.

Blue Caves

Niebanalnym przeżyciem jest wycieczka do Błękitnych Grot (Blue Caves). Najlepiej jest wypożyczyć małą łódeczkę, która z łatwością zmieści się w ciasnych jaskiniach. Wewnątrz, można podziwiać niezwykły, turkusowy kolor ścian, powstały w wyniku odbicia promieni słonecznych od wodnej tafli. Warto zabrać też z sobą sprzęt do nurkowania.
Na wyspie jest wiele miejsc, które oferują wypożyczenie motorówki i możesz we własnym zakresie podziwiać blue caves i zatoki. Z powodu dużych fal, zabrania się pływania do zatoki wraku. Na wynajęcie małej motorówki nie jest wymagana licencja.