Meksyk – Jukatan informacje ogólne

Punta Allen7 - Meksyk - Jukatan informacje ogólne

Bajeczny Jukatan - co zwiedziliśmy?

01 JUKATAN mapa - Meksyk - Jukatan informacje ogólne
Trasa 14 dniowa po półwyspie Jukatan

W podróż na Jukatan wybraliśmy się spontanicznie na przełomie stycznia i lutego w 2011 r. Namówił nas znajomy, który od lat jeździł po świecie. Potem, my namówiliśmy naszych znajomych i tak w podróż wybraliśmy się aż w 9 osób!

Ta wyprawa dała nam wiele emocji, wrażeń i wspomnień, które towarzyszą nam do dzisiaj i jest pewne, że Meksyk dzięki temu pozostanie w naszych sercach na zawsze.

Ogólne informacje o Meksyku

Meksyk: powierzchnia ok. 2 mln km2, (13. miejsce na świecie), 109 mln mieszkańców

• Polscy turyści nie mają obowiązku posiadania wizy przy pobytach do 90 dni. W samolocie otrzymuje się do wypełnienia kartę wjazdową , która musi zostać zwrócona przy wyjeździe z Meksyku. Termin ważności paszportu nie jest określony, zaleca się jednak, by był ważny co najmniej 6 miesięcy.
    Należy pamiętać, że wypełniona deklaracja wjazdowa musi być opieczętowana przez urzędnika imigracyjnego w momencie przekraczania granicy.

Dlaczego warto odwiedzić Jukatan?​​

Półwysep Jukatan ma bardzo dużo do zaoferowania. Oprócz pięknych plaż, gdzie zaznacie relaksu po ciężkiej pracowitej jesieni, zobaczycie zabytki kultury Majów, niesamowite cenoty i jaskinie. Jeśli wybierzecie się w głąb półwyspu, zobaczycie prawdziwy Meksyk! Poznacie jego pyszną kuchnię i odmienną kulturę.

RIWIERA MAJÓW (Riviera Maya) to jedna z największych atrakcji półwyspu Jukatan. Pasmo turkusowej wody Morza Karaibskiego i białych plaż ciągnących się od Tulum aż po Cancún przez ok. 135 km ma do zaoferowania nie tylko kąpiele słoneczne i sporty wodne, ale także sporą dawkę prehiszpańskiej historii w postaci ruin budowli Majów.

Ciekawostka:

Warto wiedzieć, że w stolicy Jukatanu, w Meridzie, znajduje się, między innymi, najstarsza w całym Meksyku katedra świętego Ildefonsa.

Kiedy najlepiej pojechać do Meksyku?​

Do Meksyku można podróżować niemal niezależnie od pory roku. Najlepszym okresem są grudzień, styczeń i luty, czyli nasza zima. Pogoda jest w tych miesiącach raczej gwarantowana, bo słońce świeci całymi dniami. To idealny okres na zwiedzanie, ale również kąpiele w turkusowych i ciepłych wodach Morza Karaibskiego i wygrzewanie się na plażach.

Jak dolecieliśmy do Meksyku?​

Mieliśmy wylot z Katowic z przesiadką w Londynie (Wizzair). Trochę to było uciążliwe, bo przylecieliśmy na lotnisko w Londyn Luton, a wylot do Cancun mieliśmy z lotniska London Gatwick liniami Thomas Cook. W 9 osób opłacało nam się wypożyczyć dwa samochody (wcześniej zrobiliśmy na nie rezerwacje). Trasę pomiędzy lotniskami pokonaliśmy w 2 godziny, ponieważ były korki i trzeba było jechać bardzo ostrożnie, nigdy wcześniej też nie jechaliśmy lewą stroną drogi. Potem musieliśmy jeszcze poczekać ok. 10 godzin na lotnisku. Trochę pogadaliśmy, udało nam się zdrzemnąć na ławkach i rano o 9.15 przylecieliśmy do Cancun.

Jakie są pieniądze w Meksyku.​

Oficjalnym środkiem płatniczym obowiązującym w Meksyku jest peso meksykańskie (kod ISO 4217: MXN). 1 peso dzieli się na 100 centavo. Symbolem waluty jest Mex$ lub po prostu $.

1000 $ MXN = 52 $ USD = 195 zł PLN

100 $ USD = 1915 $ MXN  = 373 zł PLN

100 zł PLN = 512 $ MXN  = 26,7 $ USD
  • Nie ma ograniczeń ani szczególnych regulacji dotyczących przywożenia, wymiany i wywożenia pieniędzy.
  • Można negocjować wszystkie ceny.
  • W większości miast można w marketach spożywczych płacić dolarami amerykańskimi a resztę wydają w pesos i kurs jest bardzo korzystny.
  • W sklepach zwykłych (marketach) płaci się w peso, w dużych (prywatnych) chętnie przyjmują dolary
  • W Meksyku podatki są widoczne na każdym kroku. Przy niemal każdej atrakcji pokazywane są podwójne ceny

Transport w Meksyku

Podróżowanie samochodem jest najlepszym i najwygodniejszym wygodniejsze rozwiązaniem. Auto możecie wynająć, jeszcze na lotnisku lub w którymś z turystycznych kurortów. Drogi są w dobrym stanie, a ruch samochodowy w stanach Jukatan, Campeche czy Chiapas jest na tyle umiarkowany, że można zwiedzić wszystko, bez stresowania się dojazdem. Nam udało się wypożyczyć samochód bez międzynarodowego prawa jazdy, i nie mieliśmy kontroli policyjnej.

Uroku podróży po Jukatanie dodają niewielkie wioski, które są bardzo malownicze.

Jedzenie w Meksyku

Meksykańskie jedzenie…. Przekąski i w ogóle jedzenie meksykańskie jest naszym zdaniem jednym z najlepszych na świecie. Koniecznie spróbujcie ceviche, czyli cząstki surowej ryby marynowane w soki z limonki i cytryny. Ceviche często jest podawane z cebulką, awokado i kolendrą. Pycha!!!

W meksykańskiej kuchni jest dużo chili. Często trzeba prosić, żeby podano nam posiłek w wersji „dla białego”.Świeża tortilla i ciemna fasola jest dodawana do każdego posiłku.W dziwny sposób pije się tu kawę. Do kubka wlewa się gorące mleko a następnie wsypuje się łyżeczkę kawy i wszystko miesza się ze sobą.

Jacy są Meksykańczycy:

• Mieszkańcy Jukatanu to sympatyczni i troskliwi ludzie, którzy wywarli na nas bardzo pozytywne wrażenie.
  • Meksykańczycy używają tony żelu do włosów. Według nich jest to oznaka elegancji… Im więcej żelu, tym lepiej
  • Mieszkańcy często chodzą w strojach ludowych. Nie robią tego tylko od święta. Są bardzo naturalni. Nie są natarczywi (no może oprócz Chichen Itza), nie oszukują.
  • Brak punktualności, totalny luz. Meksykańczycy często siedzą na ławkach i nic nie robią, zasypiają w każdej pozycji.
  • Każdy coś sprzedaje. Na ulicach, przed domem, wszędzie.
  • Meksykanie przewożą swoimi samochodami dosłownie wszystko. Często, jadąc za takim obładowanym samochodem, obawialiśmy się, że coś zaraz na nas zleci.
  • Meksykanie kochają muzykę. Uwielbiają śpiewać i tańczyć. Wieczorami na głównym placu miasta często jest fiesta, gdzie miejscowi oferują domowe posiłki. Przy meksykańskiej muzyce urządzają gry i zabawy.

Co zwiedzaliśmy na Jukatanie?​

03 MAPA YUCATAN - Meksyk - Jukatan informacje ogólne
Mapa drogowa po półwyspie Jukatan

Cancun od razu dostaliśmy się do Playa del Carmen (wypożyczyliśmy auto na lotnisku na jeden dzień). Przy takiej ilości osób mogliśmy sobie pozwolić na ekstrawagancję. Koszt wynajęcia samochodu z lotniska w Cancun do Playa del Carmen na jeden dzień wyniósł nas 50 $. Samochód należał do sieci Herz. Uznaliśmy, że w Cancun nie chcemy zostawać, bo jest to duże miasto przypominające trochę Las Vegas. Jeśli chcecie poznać prawdziwy smak Meksyku, to tutaj go niestety nie poczujecie. Miasto Cancun jest bardzo nowoczesne, z ogromną ilością luksusowych hoteli, restauracji i klubów nocnych. Jest również ulubionym miejscem bogatych Amerykanów, przyjeżdżających tutaj na szalone imprezowanie. Pojechaliśmy do Playa del Carmen.

Playa del Carmen

Do Playa del Carmen można dostać się autobusami. Kursują co 40 minut (firma autobusowa ADO). Koszt takiego przejazdu to 9$ od osoby. Nam taka opcja się nie kalkulowała.

06 playa del carmen mapa - Meksyk - Jukatan informacje ogólne
Mapa miasta Playa del Carmen

To drugi pod względem popularności meksykański kurort, oddalony od Cancun o mniej więcej godzinę drogi. Jeszcze niedawno Playa del Carmen była małą osadą rybacką, dzisiaj jest to świetnie prosperująca miejscowość turystyczna i idealne miejsce na wakacje dla wszystkich kochających słońce, morze i ładną pogodę. Turystyczne centrum miasteczka znajduje się pomiędzy Avenida Benito Juarez (Calle 1) a Avenida CTM (Calle 46). Ulice są tutaj położone według następującego schematu: Avenidas (aleje) równolegle do wybrzeża, nazywane liczbami nieparzystymi co pięć, a Calles (ulice) prostopadle do wybrzeża, liczone co dwa, parzyście.

08 playa del carmen - Meksyk - Jukatan informacje ogólne
Piasek jest mięciutki, biały i nie nagrzewa się od słońca.

Czy pobyt w Playa del Carmen jest drogi?

Pobyt w Playa del Carmen może być bardzo drogi lub bardzo tani, w zależności od tego, co chcecie robić. Na przykład, jeśli jecie w restauracjach turystycznych na 5 Av, chodzicie do klubów nocnych,  i kupujecie masaże, wtedy przyda się co najmniej 300 $ dziennie z wyłączeniem hotelu. Jeśli będziecie się stołować tam, gdzie jedzą miejscowi, obiad powinien kosztować nie więcej niż 5$, a koktajl 3$. Jeśli planujesz podróż z plecakiem, możesz przetrwać za 30-40 $ dziennie (uwzględniając nocleg i transport samochodem).

Szybko poszukaliśmy sobie nocleg. W Playa del Carmen baza noclegowa jest bardzo obszerna. Nam udało się znaleźć pokoik dwuosobowy w cenie 280 peso/dzień tj. ok. 14$.

Na obiad z napojami dla dwóch osób nie przeznaczyliśmy więcej niż 250-300 peso.

W Playa del Carmen zostaliśmy tylko trzy dni. W tym czasie plażowaliśmy, spacerowaliśmy i cieszyliśmy się gorącym powietrzem. Spędzaliśmy czas w miłym i wesołym towarzystwie, popijając chłodne napoje i wpatrując się w bezkres morza. Już wtedy zapomnieliśmy o całym świecie😊.

Playa del Carmen znajduje się w rejonie Riviera Maya na karaibskim wybrzeżu Meksyku. Choć znajduje się na półwyspie Jukatan, to faktycznie należy do prowincji Quintana Roo. Playa del Carmen leży dokładnie pomiędzy Cancun i Tulum, około 60 km od obu miejsc. To także najszybciej rozwijające się miasto w Ameryce Łacińskiej. Riviera Maya jest prawdopodobnie najbezpieczniejszym obszarem w Meksyku. Nie musicie się bać chodzenia samotnie w nocy lub rabunku na ulicy.

Oto nasze spostrzeżenia na temat podróżowania w większym gronie:

Podróż po Jukatanie była nietypowa, bo w dosyć licznym gronie. Podróżowaliśmy wynajętym busikiem. Podróżowanie w większej grupie ma swoje plusy i minusy. W większym gronie było raźniej, bezpieczniej i taniej. Koszty wynajmu samochodu i benzyny można było podzielić aż na 9 osób, były więc naprawdę niskie. Każdy nocleg, czy wejście do atrakcji turystycznych można było negocjować. Oczywiście zdarzały nam się też różnice zdań i nieporozumienia. Wiadomo, ciężko było wszystkim dogodzić wybierając nocleg, restaurację, w której zjemy posiłek czy choćby ustalić godzinę pobudki. Najlepiej jest to wszystko uzgodnić wcześniej a przynajmniej trasy wycieczki i ogólnych zasad zwiedzania, rozliczania, co trzeba zabrać, standard zakwaterowania itp..

Zapraszamy Was na  podróż po południowej części Meksyku, tym razem podążaliśmy do prekolumbijskich miast, śladami Majów oraz cieszyliśmy się białym piaskiem i turkusową wodą Morza Karaibskiego.

Meksyk to fascynujący kraj pełen kontrastów. Polecamy ludziom kochającym radować się życiem!!!!